Jak pomocí pohybu předcházet depresi a jak se jí zbavit?

Deprese a pohyb

Už dlouho mě prosíte o tento článek a tak je konečně tady.

Možná si říkáte, jak souvisí deprese, která se týká naší psychiky, s naším fyzickým tělem?

Je to jednoduché.


Pokud nám chybí pohyb, projeví se to časem na našem fyzickém těle, v rovině našich emocí nebo poklesem naší energie.


Pohyb tedy není nutný jen pro udržení fyzického zdraví, ale je důležitý i pro udržení psychické pohody. 


Čím méně pohybu máme, tím postupem času méně a méně zvládáme různé emoční situace v našem životě.


Je tedy potřeba, věnovat pravidelně několik minut denně pohybu.

Možná vás okamžitě napadá otázka:

„Kolik minut je na to třeba?"

A vzápětí další otázka:

„Kde na to máte vzít v dnešní uspěchané době čas?"


Věřte mi, kde je vůle, tam se čas vždycky najde. :)


S oblibou říkám mým klientům, aby cvičili tolik minut denně, kolik jim je let. Pokud vás číslo vašeho věku straší jen na něj pomyslíte:), postačí vám bohatě pro začátek 20 min. cvičení denně.


V řadě studií bylo dokázáno, že pohyb omezuje vznik deprese a také snižuje množství užívání různých léků - například antidepresiv.


Bohužel, dnes většina lidí volí to jednodušší variantu. Navštíví svého lékaře či psychologa a nechají si předepsat nějaký lék na depresi. Možná vás to překvapí, ale v současné době užívá antidepresiva téměř každý druhý člověk.

Co na to říct.... Možná by stačilo více vnímat své tělo, své psychické rozpoložení a včas právě třeba pohybem depresím předcházet.

Neříkám, abyste antidepresiva nebrali, ani to, abyste je okamžitě vysadili a začli třeba běhat. Pokud už jste v péči psychologa či psychiatra je dobré se s ním na postupném vysazování dohodnout a současně s tím také postupně začít zařazovat různé aktivity do svého života.


Jaké aktivity to jsou?

Všechny ty, které vám dělají radost!

A pokud vám radost nic nedělá? Zkuste začít jednoduše s pohybem. Je třeba, dát opět svému životu smysl.

Takže čím začnete konkrétně vy předcházel depresi? 

Co vám dělá radost? 

Dokážete si dopřát dostatek odpočinku? 

Spíte dostatečně denně? 

Dokážete odolat tlaku např. v práci anebo se vším tím trápíte několik dní poté, co se problém vyřeší? 

Jak to máte se svojí psycho-hygienou? Jak relaxujete? Jak si dobíjíte baterky? Nebo co děláte proto, abyste si své baterky vůbec nevybíjeli?

Už pouhou odpovědí na tyto otázky zjistíte, jak to ve svém životě máte. 

Žijete ráj na zemi nebo je to pro vás doslova očistec?



Čemu se tedy nyní začnete věnovat alespoň 20 min. denně?

  • začněte běhat,
  • nordic walking,
  • plavat,
  • rychlou chůzí,
  • cvičit jógu, qi-kung, apod.
  • tancovat,
  • posilovat,
  • jezdit na kole?


Co si zvolíte?

Antidepresivum a odpojení se od sebe, svých emocí, svého vnitřního světa nebo 3x týdně sportovat?


Co se při sportu děje?

  • dochází k redukci váhy,
  • posilujete své libido,
  • zlepší se váš spánek,
  • sníží se krevní tlak,
  • posílí se imunitní systém,
  • přecházíte srdečnímu onemocnění,
  • dochází k léčbě úzkosti,
  • cítíte příliv energie a současně uvolnění, které přetrvává i půl roku poté
  • a jako bonus si vytvarujete postavu snů:)


Studie ukazují, že čím pohodlnější život vedeme- sedíme dlouho u televize, u počítače, jíme těžká jídla, jezdíme všude autem atd., tím rychleji se dostaví příznivé účinky ze cvičení. 


Navíc, pokud cvičíte pravidelně nejméně 5 týdnů, jste chráněni před strachem a zoufalstvím.


Takže, možná se vám zdá, že zpočátku budete dělat drobné krůčky, ale časem začnete postupně klusat a nakonec běžet a to v takové rychlosti, abyste během svého běhu či sportu zvládli ještě mluvit. 

Začněte lépe spát, tělo vám bude lépe trávit a budete se cítit ve svém těle skvěle.

Navíc během sportování dochází k zaplavení těla endorfiny, což vede k tomu, že se po 20 až 30 min. intenzivního pohybu začnou spontánně vynořovat pozitivní nebo dokonce tvůrčí myšlenky - a vy se tak dostanete do stavu extáze. Někdo tento stav nazývá stavem proudění. Dostaneme se do něj provozováním fyzické aktivity, která nás udržuje na hranici našich schopností, ale ne za touto hranicí.

Pokud je vám více než 70 let a nebo stavu že pohyblivých, působí proti depresi už rychlejší třicetiminutová chůze. V průběhu 3 až 4 měsíců se dostaví stejný efekt jako při užívání antidepresiv.


Pravidelným cvičením, tak můžeme depresím předcházet, ale také se z nich postupně vyléčit.


A co jsou to vlastně ty endorfiny?

Jsou to malé molekuly, které mozek vylučuje a velmi se podobají opiju a jeho derivátům - například morfiu a heroinu...

Proto lidé, kteří pravidelně cvičí víc vychutnávají drobné životní radosti. Potěší je přátelé, zvíře, dobré jídlo, sázení kytek i třeba úsměv kolemjdoucího člověka.


 Prožívání radosti je totiž opakem deprese!


Zatímco deprese se často definuje spíše jako absence potěšení než smutek.


Co dodat na závěr?

Není třeba cvičit moc.

Jak už jsem psala, stačí 20 min. třikrát týdně. 


Samozřejmě, čím je úzkost či deprese silnější, tím musí být cvičení pravidelnější a intenzívnější. Důležité je, začít zvolna a nechat se vést vlastním tělem. Možná je pro vás účinější cvičení ve skupině, kde podpora a povzbuzování ostatních nebo třeba i soupeření vás motivuje i ve dnech, kdy prší, nemáte čas nebo vám jede v televizi nějaký film...:) (Na to je ideální předem zakoupená permanentka.:) 


Čím je pro vás cvičení zábavnější, tím snáze se udržíte v pohybu.


Takže - pohybu zdar a depresím pápá.

Alena