Způsob dýchání jako forma sebepoznání a zbavení se bloků, strachů, obav 

V rehabilitaci obvykle učíme tzv. izolované dýchání například do břicha, bránice, hrudníku, pod klíční kosti atd. a následně dechovou vlnu, která probíhá tělem od břicha nahoru pod klíční kosti a zpátky.

Náš dech - respektive jeho hloubku a sílu ovlivňuje nejen to, zda nadechujeme nosem a vydechujeme ústy s povolenou dolní čelistí, ale také to, v jaké poloze máme přitom paže, případně celé tělo, i třeba to, na jakou hlásku vydechujeme - například S, Š, F. Zkuste si to.


Jakou část těla zapojujete, když si dáte ruce za hlavu?

Když si je dáte v bok?

Když si je položíte na hrudník?

A jakou část zapojujete při výdechu na písmenko S? Š? F?

(Těším se na Vaše zažité odpovědi pod článkem.)


Naše tělo je moudré a já si dodnes pamatuji na mé první setkání na plicním oddělení s pacientem, který odmítl dechovou gymnastiku s tím, že nebude vydechovat na Š jako mašinka, protože přece nebude před ostatními muži na pokoji dělat trapárny. Tento pán, byl na tomto oddělení ještě po měsíci, zatímco ostatní už byli dávno s čistými plícemi doma...


Takže. Půjdeme společně dýchat nebo ne?


Dnes bych vás taky ráda seznámila s technikou dýchání, kterou můžete užít místo prášků na nervy třeba během stresující situace, v depresi, ve stresovém období - například účetních uzávěrek nebo jen tak pro zkvalitnění svého života a nalezení opětovné rovnováhy.


Jdeme na to:

A) Nejprve budeme provádět dechovou vlnu - tedy postupný nádech - do břicha, hrudníku a hlavy:

Provedete asi 30 - 40 aktivních hlubokých nádechů do břicha, hrudníku (plic) a hlavy a na konci nádechu vždy umožníte tělu pasivní lehký výdech.

Po několika takto provedených nádeších i výdeších, pocítíte v těle překysličení organismu, které se u vás projeví například motáním hlavy, mravenčením prstů, atd. Tento efekt zde očekáváme a je tedy v pořádku:) I tak pro jistotu cvičte zpočátku třeba vleže na zemi:)

Můžete také během tohoto hlubokého dýchání pocítit v těle lupnutí, kdy se často odstraní blokády (nejen na fyzické úrovni) a vy se tak budete opět cítit ve svém těle skvěle -  svěží a bez nějaké stálé tupé či palčivé bolesti.


B) Poté následuje druhá fáze zvaná ZADRŽENÍ DECHU VE VÝDECHU.

Tzn., že se plně vydechnete a budete se snažit zadržet dech co nejdéle. Aktivujete si tak imunitní systém a dokonce poléčíte různé záněty v těle.


C) Pak následuje třetí fáze a to ZADRŽENÍ DECHU PO NÁDECHU,

kdy se opět plně nadechnete do hlavy a zadržíte dech třeba až na 10-15 sekund.

Tím dojde ke zvýšenému vyplavování dopaminu a serotoninu - hormonů štěstí a vy se budete cítit jednoduše blaženě.

Možná vám chvíli bude pískat v uších nebo hučet v hlavě, ale to za chvíli odezní.


Potom opakujeme minimálně 3x vše od začátku. Uvidíte, jak se během dýchání mění nejen vaše pocity, ale i vaše držení těla, které se tím stává uvolněnější a bezbolestnější, pocítíte radost, štěstí, úlevu, odstraníte si blokády jak na fyzické, tak často na emoční úrovni a bude vám prostě hej.


Pokud pocítíte, že vám stačí toto kolo provést jednou, udělejte to. Pokud naopak chcete dýchat takto 10 kol - nic vám nebrání. Vycházejte vždy ze svých pocitů a z toho, jak se přitom cítíte.


V čem dýchání ještě pomáhá?

Nejradši bych napsala ve všem. Mrkněte na můj předchozí článek, který jste možná propásli. Najdete ho tady >>


Dýchání je prostě Boží. Zbavuje nás bolesti hlavy, tělo dokáže lépe regenerovat po sportovní či jiné například pracovní fyzické zátěži a pokud se prodýcháme před výkonem, tak vše zvládneme s lehkostí, lépe, snadněji. 

Dokáže vyléčit bolesti v krku, začínající rýmu, staré blokády i uvolnit zamrzlé emoce v jednotlivých částech těla, které vám všechny tyto problémy způsobují, pomáhá při depresích, při bolesti atd. Po pořádném prodýchání se budete méně potit a budete se prostě cítit ve svém těle skvěle. Dokonce i bručounům vytvoří úsměv na tváři a to už stojí za to. :)


Prostě a jednoduše:

DÝCHAT Z HLUBOKA SE VYPLATÍ!

JE TO TAKOVÁ TOVÁRNA NA ŠTĚSTÍ ZDARMA.


Tak se zhluboka nadechněte a běžte tvořit.


Proč? Protože to stojí za žít a naplno dýchat.


Alena, Vaše fyzioterapeutka


PS: Pro alternativce připravuji ještě další článek o dechu zaměřený na ženu. Dýchání zdar.

Tak zase příště. Ahoooj.