Dech jako symbol života

16.11.2018

O dýchání jsem už psala několik článků, ale teď bych se na něj chtěla podívat z pohledu těla a zdraví. Možná vás některé informace v článku překvapí...:)

Když jsme v prvním ročníku fyzioterapie probírali dech a různé tipy dýchání, nudila jsem se. Bylo mi to málo a pořád jsem se těšila na to, až konečně budeme brát něco pořádného. Postupem času jsem však zjistila, že dech je opravdu SYMBOL ŽIVOTA. A jaký ten život bude, záleží pouze na nás a na našem dechu.

Z dechu, jeho zápachu, síly, hloubky atd. se dá vyčíst řada nemocí. Můžeme tak včas přijít na to, že se něco děje s naším tělem a můžeme to změnit. Pokud dýcháme plytce nebo nedostatečně, nejenže se naše orgány dostatečně neprokrvují, ale dochází k tomu, že se v našem těle neuděje řada důležitých procesů látkové přeměny. Taky se zvětšuje naše bolest - ať už ta tělesná nebo duševní, protože kde není dech, tam není život.

Proto bych vám dnes chtěla změnit pohled na dýchání.

Ať už sedíte nebo čtete tento článek v práci nebo v metru, v trolejbuse nebo v šalině:), zastavte se na chvíli, zavřete si oči a chvíli pozorujte svůj dech. Můžete si tak rychle otestovat, jak to máte se svým dechem...


Zkuste si odpovědět na tyto otázky:

  • Dýchám? Nedýchám?
  • Kam dýchám? Do břicha? Do hrudníku? Do pánve? Pod klíční kosti?
  • Dýchám zhluboka nebo plytce?
  • Kterou nosní dírkou mi proudí vzduch? Pravou? Levou? Oběma? Co se stane, když to změním a začnu dýchat druhou nosní dírkou?
  • Potřebuji si ve svém životě donadechnout, jako bych měl/a nedostatek vzduchu? Nebo dovydechnout, protože se cítím příliš vyčerpán/a?
  • Bolí mě něco v mém těle? Dokáži do toho místa zacílit svůj dech?
  • A co se děje s mojí psychikou, když dýchám zhluboka a když nedýchám vůbec?
  • Jak reaguje můj dech na hádky, bezpráví, osočování? Jak reaguje na radost, smích, něhu?
  • Jak je to s dýcháním mých předků? Jak dýchá má ženská rodová linie? Jak dýchají muži v rodu?
  • A jaké je mé držení těla? Jsem napjatá/ý, nebo uvolněná/ý?
  • Mám povolenou nebo staženou dolní čelist? A co můj jazyk? Tisknu ho mezi zuby, nebo mi volně leží v puse?
  • Možná vás některé otázky překvapily, ale toto všechno souvisí s tím, jak dýcháme, jak se chováme, jak vypadá postoj našeho těla, jaké je naše zdraví, naše psychická pohoda, atd.

Možná se už ani vám nezdá dech nudnou záležitostí.:)


Když se narodí dítě, každý s nadějí očekává jeho první nadechnutí. Uvědomte si to každé ráno a než otevřete oči, několikrát se zhluboka nadechněte. 

Můžete se soustředit pouze na svůj dech nebo procítit celé tělo anebo si během dýchání můžete dát do nového dne nějaký hezký záměr nebo třeba vyjádřit vděčnost za to, že se opět můžete nadechnout. Je to pouze na Vás. 

Dech je SYMBOL ŽIVOTA, psychické i fyzické pohody a zdraví. Zařaďte ho naplno do svého běžného dne.


Zajímá vás, jak na to? O tom vám napíšu v dalším článku. Najdete ho během následujícího týdne tady>>

Plný dech nám všem, přeje Alena - Vaše fyzioterapeutka


„Miluji život a objevování životních souvislostí.
Miluji lidské tělo, jeho obdivuhodnou schopnost regenerace i jeho vnímavost a propojenost s našimi pocity.
Prostřednictvím fyzioterapie, kineziologie a vedení sebe-rozvojových seminářů pomáhám lidem pochopit svá omezení, své nemoci, bolesti a žít tak šťastný a zdravý život." Toužíte se o mně dozvědět víc? Klikněte tady.>>